تبلیغات
majidtizhoosh - مصرف از Arpegiation جهت تولید و ساخت ملودی های تنال
 
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

   

مصرف از Arpegiation جهت تولید و ساخت ملودی های تنال
پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395 ساعت 06:33 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست محمد ترابی | ( نظرات )
جهت تهیه و تولید یک آهنگ تنال تحمیل تنالیته به گوش شنونده می توان با رعایت موارد ی در نوشتن ملودی حتی بدون وجود هارمونی تنالیته را بوضوح در ملودی حس کرد. مد نظر داشته باشید که هرگز صرف استفاده از نت های یک گام نمی تواند

دانلود vst

دانلود وی اس تی,وی اس تی,دانلود vst,فروش vst,خرید vst,خرید وی اس تی

به تنهایی به ملودی شما تنالیته معین ی را القا نماید .

همان گونه که می دانید بعضی درجات گام ارزش خاصی دارند مصرف بیشتر از این در جات در ملودی می تواند علت ی باشد که شنونده درک تنال بودن از موسیقی را بدست می آورد. در یکروش آسان شما می توانید از نتهای هارمونی لحظه ای

خود جهت ملودی مصرف بکنید آنها را در طول اجرا بکنید . به این تکنیک arpegiation گفته می شود نباید آنرا با اصطلاح آرپژ یکی بدانید هر چند با هم بی رابطه هم نیستند. در arpegiation شما با استفاده از نت های آکورها ملودی ای

می نویسید که در گذر زمان معین کننده هارمونی شما خواهد بود شنونده ناخودآگاه هارمونی قطعه را درک خواهد کرد.

بعد از تولید و ساخت چند میزان ملودی با مصرف ازروش بالا می توانید آنها را با مصرف از درجات غیر اصلی گام که به آنها نتهای همسایه هم میگوییم (Neighbor Note) ملودی خود را زینت بکنید . پس شما می توانید یک arpegiation را با یک یا چند نت غیر هارمونیک که صرفا” از روی آنها گذر صورت میگیرد زینت دهید. این نتهای همسایه در واقع همان نقش رنگ کردن آکورد در هارمونی را بعهده دارند.هرچند آنها ممکن است در حالت عادی در گام مورد نظر ناموزون صدا دهند ولی اگر به یک درجه مناسب ختم شوند یقینا” نقش بسیار زیاد مهیج و زیبا یی را بازی خواهند کرد. به شکل اول نگاه بکنید ، این ملودی قطعه ای است در فا ماژور که موارد ی که گفتیم در آن نوشته شده است.

درجاتی از گام که هارمونی را هم تحمیل می کنند در این ملودی درجات I، III V هستند . آسان تر از این نمی شود برای چه که تا انتهای میزان اول نت فا که تونیک نیز است به گوش می رسد، بعد از آن زیاد محکم پای خود را روی نت

دیگری قرار می دهیم که ارزش هارمونیک زیاد ی دارد به مفهوم درجه سوم که مینور نبودن ملودی را بآسانی معین می نماید . (این نکته مهمی است که می بایست به آن دقت بکنید ) در میزان دوم جهت رسیدن به درجه پنجم (C) قدم کوچکی روی نت Bb قرار میدهیم. چنانچه دقت بکنید حس ما می گوید چنانچه ملودی بخواهد تنال باشد روی این نت نبایستی زیاد ایستاد ذاتا” کششی بسوی دو یا لا خواهد داشت. در نهایت در میزان سوم برای آنکه نیم عبارت خود را کامل کنیم یک ضرب به خارج از نت های آکورد می رویم و دوباره باز می گردیم.

بنظر آسان می آید اما بسیار زیاد ی از بزرگان موزیک بخصوص در دوره کلاسیک از این نحوه استفاده کرده اند، به مثال دوم نگاه بکنید .

چهار میزان اول از سونات K545 موتزارت که کاملا” از Arpegiation در آن مصرف شده است.

با وجود آنکه این مثال بنظر پیچیده تر می آید اما بآسانی ایده arpegiation در آن دیده می شود. درمیزان اول بوضوح از نت های آکورد دو ماژور مصرف شده است و بدون آنکه حتی لحظه از نت های

همسایه آکورد مصرف شود. پس به ابه احتمال زیاد ل خیلی در این لحظه شنونده هارمونی تونیک را در ذهن خود درک خواهد کرد.

در نیمه اول میزان دوم هارمونی مورد مصرف روی درجه پنجم گام یعنی آکورد سل ماژور – هفت – بود ه است که در اینجا از نت های سی ر مصرف شده است. شما زمان گوش دادن به این ملودی بآسانی حس حضـور در درجه پنجم را خواهید

داشت. وجود آن نت دولاچنگ (C) که تنها برای گذر از B به D از آن مصرف شده است تاثیری در حس هارمونیک شما نخواهد داشت. ولی در نیمه دوم این میزان بوضوح روی نت دو که پایه آکورد و تنالیته هست ایستاده ایم و ملودی بسهولت بازگشت به تنالیته را نمایش می دهد.

نیمه اول میزان سوم ملودی سکونی معادل یک نت سفید روی لا دارد. در اینجا نا گزیر هستیم قبول کنیم که قرار بر این بوده است که با هارمونی فا ماژور در این دو ضرب حرکت کنیم (چرا؟). در واقع اگر شما جای موتزارت بودید در عوض این نت سفید می توانستید هر آرپژی به مدت دو ضرب روی فا ماژور بزنید. اما موتزارت بخاطر گزینش موتیفی که جهت ملودی انجام داده است ناگزیر شده است آنرا بصورت نت سفید نگاه دارد. در نیمه دوم میزان همان پیشنهاد اخیر جهت آکورد دو ماژور توسط موتزارت انجام شده از نتهای سل دو برای اینکار بهره برده شده است.

و بالاخره در میزان چهارم که نیمی از آن به آکورد درجه پنجم گام یعنی سل ماژور – هفت – و نیمه انتها آن به فرود روی آکورد تونیک به مفهوم دو ماژور تعلق دارد. تنها نکته با اهمیت که جای دارد تاکید کنیم اینکه با بکار برده شدن نت می (E) در این ملودی بدون حضـور هارمونی می توان به سهولت از ماژور بودن آن اطمینان حاصل کرد.

دقت بکنید که با مشاهده این مثال می بینید که حتی بدون هارمونی شما ملودی ای را نوشته اید که تنال است شکی وجود ندارد شنونده احساس تنال بودن می نماید .

علت اینکه در این مطلب فایلهای صوتی را قرار ندادیم آن است که بتدریج می بایست ذهن خود را عادت دهیم تا بدون مصرف از گوش با کمک چشم بتواند ملودی را احساس نماید . بعنوان یک آزمایش می توانید روی کاغذ در یک گام ماژور یا مینور ویِژگزینشه 4 یا 8 میزان ملودی بنویسید و سعی بکنید از همین تکنینک Arpegiation مصرف بکنید . پس آنرا با ساز خود بنوازید نتیجه را با آنچه می پنداشتید مقایسه بکنید .



می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر